Uusia tuulia ohjelmointikursseille

Olarin koulussa ohjelmoinnin opetuksella on pitkät perinteet. Kurssien uudistus aloitettiin uutta opetussuunnitelmaa ennakoiden jo keväällä 2016. Jatkossa 8. luokalla ohjelmoidaan Racketilla ja 9. luokalla Pythonilla. 13.1.2016 Olarin koululla järjestettiin Matikkamaan koulutus, jossa Rita Järvinen perehdytti espoolaisia opettajia koodaamisen tuloon osaksi matematiikan opetusta.

4. jaksossa peruskurssille osallistui 18 oppilaasta, joista 63 % kirjoitti ohjelmointikoodia ensimmäistä kertaa. Käytössä oli Rita Järvisen tekemää materiaalia sekä Koodiaapisen Racket-käsikirja.  Kurssin päätteeksi Fronteriin palautettiin oppimispäiväkirjoja sekä 43 ohjelmaa, esimerkiksi nopan ja kolikon heiton generaattori, PIN-koodin lukija, toruskukka, nopeusmuunnin, tietovisa, pinta-alalaskin ja animoituja pikselihahmoja. Fronter-palautekyselyn mukaan uudistettuun 8. luokkalaisten kurssisisältöön oltiin erittäin tyytyväisiä.

Nuotteja ellipseistä ja viivoista
Nuotteja ellipseistä ja viivoista (Nuutti)

”Racket soveltuu hyvin alkeiskurssin ohjelmointikieleksi. Racketissa on myös helppo ymmärtää, miten koodeja tehdään. ”
”Opin käyttämään kuvakirjastoa ja tekemään kuvioita sekä hieman myös animaatioiden tekemisestä.”

Pikselikuvio animointia varten
Pikselikuvion animoinnissa käytettiin siniä ja kosinia (Niilo)

”Kurssi avasi silmäni arvostamaan kaikkea koodilla luotua entistä enemmän.”
”Opin käyttämään Racket-ohjelmointikieltä ja muodostamaan loogisia lauseita ja funktioita. Opin tulostamaan kuvia tai tekstiä ja jos-lausekkeen käyttöä.”
”Eniten opin muuttujien määrittämisestä ja niiden käyttämisestä ja tämä oli mielestäni mielenkiintoisinta. Myös ponnahdusikkunoiden käyttö oli hauskaa.”

Toruskukka ellipseistä
Toruskukka ellipseistä kierron avulla (Oskari)

9. luokan ohjelmoinnin jatkokurssin opiskelijoilla oli tänä lukuvuonna mahdollisuus joko koodata oman isompi ohjelma tai opiskella omaan tahtiin uutta ohjelmointikieltä. TurboPascalilla tehtiin muunmuuassa kanuuna- ja sokkelopeli sekä C++-kielellä puumalli alkutekijöihin jakamisesta. Englanninkielisen Codeacademyn avulla opiskeltiin JavaSciptia ja verkkosivustojen koodaamista. Codeacademyn järjestelmän heikkoudeksi koettiin tarkempien virheilmoitusten puute. Myös suomenkieliset Koodiaapisen Racket-materiaalit olivat käytössä itseopiskelumateriaaleina. Lopuksi palautettiin itsearviointi kurssityöskentelystä sekä pelien koodeja tai oppimispäiväkirja. Edistyneemmille koodareille tarjottiin jälleen mahdollisuus työskentelyyn BOYD-periaatteella, mikä toteutui tänäkin lukuvuonna molemmissa ohjelmointikursseissa.

Päällekkäisiä tähtiä (Saara)

Päällekkäisiä tähtiä (Saara)